تاثیر وسایل کمک آموزشی

مریم یزدانی | بلاگ آتی لینک | 1.3K

امروزه وسايل کمک آموزشي، به عنوان ابزاری در جهت آسان سازی تدریس و یادگیری شناخته میشوند. همچنین به دلیل در دسترس قرار دادن آموزه های تئوری همراه با عمل، باعث تثبیت آموزه ها و فراگیری نحوه استفاده از آن ها به صورت ملموس میشود. و چون وسایل کمک آموزشی، باعث عینی شدن آموزه ها میگردد دانش آموزان را بیش از پیش ترغیب به یادگیری مینماید.

تاثیر وسایل کمک آموزشی

اندیشمندان و صاحب نظران در حوزه تعلیم و تربیت بر این باورند که میزان استفاده مطلوب و صحیح از وسایل کمک آموزشی توسط معلمان تاثیر مستقیم و بسزایی در ارتقا سطح کیفی آموزش دارد و استفاده از این وسایل موجب افزایش خلاقیت در دانش آموزان و مشارکت بیشتر در فعالیت های کلاسی میشود، چرا که وسایل کمک آموزشی اهرمی مفید در افزایش قدرت مانور در زمینه آموزشی معلمان می باشد، که آنچه را تئوری به دانش آموزان منتقل نموده اند، به صورت عملی انجام دهند و آن ها را به درک کاملی از آموزه هایشان وادارد. وجود آزمایشگاه ها و کارگاه های مجهز، و حتی استفاده از ویدیوهای آموزشی در زمینه هایی که امکان اجرای عملی آموزه ها نیست، نقش مهم و اساسی را در یادگیر ایفا مینمایند.

طبق تحقیقات روانشناسی حدود 75% یادگیری از طریق بینایی صورت میگیرد که این موضوع مهر تاییدی بر سودمندی وسایل کمک آموزشی است.

در کلاس های درس اکثر وقت دانش آموزان صرف گوش دادن میشود که حدود نیمی از شنیده ها در ذهن میماند که به مرور زمان این آموزه ها هم از ذهن پاک میشوند و این موضوع بدین معناست که آموزش و پرورش باید بیش از پیش وسایل، محیط و موقعیت فراگیری بصری را فراهم نماید و فقط بر روی یادگیری شنیداری تکیه نداشته باشد چرا که آموزه های شنیداری، همراه با عمل و فراگیری بصری به نتیجه مطلوبی میرسند و باعث تثبیت و درک درست از آموزه ها میگردد.

به طور خلاصه، از مزایای استفاده از وسایل کمک آموزشی در امر تدریس میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. افزایش کیفیت آموزش
  2. دستیابی سریع به نتایج آموزش
  3. افزایش قدرت عمل و مانور معلم در کلاس
  4. افزایش خلاقیت در دانش آموزان
  5. فراهم کردن شرایطی برای پی بردن به استعداد و توانایی دانش آموزان
  6. عملی ساختن آموزه های تئوری
  7. تنوع در آموزش و تثبیت آموزه ها
  8. کاهش خستگی جسمی و ذهنی دانش آموزان
  9. ترغیب به یادگیری و افزایش علاقمندی در دانش آموزان

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha