آمازون الکسا - Amazon Alexa

حکیمه نامداری | بلاگ آتی استور | 1.1K

بسیاری از مردم می‌دانند الکسا چیست؛ ولی نمی‌دانند چه قابلیت‌هایی دارد. الکسا صدای هوش مصنوعی است که توسط دارندگان محصولات آمازون اکو،‌ اکو دات و اکوپلاس قابل دسترسی است. قابل ذکر است که دستیار مجازی آمازون تنها یک صدای ضبط شده نیست بلکه این برنامه‌ی هوش مصنوعی فوق‌العاده تعاملی، می‌تواند تجربه‌ی یک زندگی قابل تنظیم برایتان فراهم کند.

آمازون الکسا - Amazon Alexa

آمازون الکسا (Amazon Alexa) که به عنوان ساده الکسا شناخته می‌شود یک دستیار مجازی است که توسط آمازون ساخته شده و برای اولین بار در بلندگوهای هوشمند Amazon Echo و Amazon Echo Dot  استفاده شده است. این دستیار صوتی قادر به تعامل صوتی، پخش موسیقی، تهیه لیست کارها، تنظیم آلارم، پخش پادکست‌ها، پخش کتاب صوتی، ارائه اطلاعات آب‌وهوا، ترافیک، ورزش و سایر اطلاعات در زمان واقعی نظیر اخبار است. الکسا همچنین می‌تواند چندین دستگاه هوشمند را به عنوان یک سیستم اتوماسیون خانگی کنترل نماید. در حال حاضر تعامل و ارتباط با الکسا فقط به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، ژاپنی و هندی موجود است.

اما واقعا دستیار صوتی الکسا چیست؟ وقتی شما سوالی از الکسا می‌پرسید، در اصل دارید با یک سرور مبتنی بر رایانش ابری ارتباط برقرار می‌کنید. آمازون سرویس صوتی الکسا (Alexa Voice Service) را برای شبیه‌سازی مکالمات واقعی طراحی کرده، اما آنچه که در واقع با آن برابر هستید، استفاده از صدای بصری شماست تا این دستگاه بتواند وظایف خاصی را برایتان انجام دهد.

توضیح رسمی شرکت آمازون در ارتباط با سرویس صوتی الکسا: "سرویس صوتی الکسا (AVS) یک سیستم تشخیص صوت هوشمند است و با استفاده از خدمات درک زبان طبیعی، به شما امکان آن را خواهد داد تا با استفاده از هر دستگاه متصلی از طریق میکروفون و اسپیکر به آن متصل شوید." هم‌چنین در سایت برنامه‌نویسی آمازون اشاره شده الکسا همیشه در حال باهوش‌تر شدن است زیرا از قابلیت‌های یادگیری ماشین بهره می‌برد.

 

  • چرا نام این دستیار الکسا است؟

به نقل از دیوید لیمپ (David Limp)، یکی از مدیران شرکت آمازون که بر روی توسعه سرویس الکسا نظارت می‌کند، این نام بنا به چندین دلیل انتخاب شده است.  اول اینکه الکسا برگرفته از کتاب‌خانه الکساندریا (Library of Alexandria) است که تقریبا تمام اطلاعات جهان را در خود جای داده است. آمازون نیز هدفی مشابه با آن را دنبال می‌کند. هرچند الکسا همیشه در حال یادگیری ست، اما به منبع عظیمی از اطلاعات نیز دسترسی دارد.

دلیل دوم: این نام به دلیل یک حرف کم‌استفاده نظیر “X” انتخاب شده است. آمازون تصمیم گرفت برای اینکه کاربران بخواهند، دستیار آمازون الکسا را صدا بزنید، عبارتی را به کار ببرند که به صورت ناخواسته دیگر دستگاه های هوشمندشان را فعال نکند.

لیمپ در این باره می‌گوید: "ما چندین نام را برگزیدیم اما آن چیزی را انتخاب کردیم که شخصیت خاصی به این کامپیوتر یادگیری بدهد. اگر هر کدام از شما اسپیکر آمازون اکو داشته باشید، می‌دانید که آن تنها با کلمه الکسا بیدار می شود همچنین می‌دانید که پژواک آن کلمه چگونه است و خیلی سخت می‌تواند در کنار سایر کلمات قرار گیرد. بنابراین مطمئن خواهید بود که الکسا به خوبی این صدا را تشخیص می‌دهد و خیلی زود می‌تواند آماده استفاده شما قرار گیرد.

 

  • قابلیت های دستیار صوتی الکسا

لیست دستورات صوتی که الکسا متوجه‌ می‌شود روزانه درحال گسترش است. آمازون به این دستورات، مهارت یا «skills» می‌گوید و شما حتی می‌توانید مهارت‌های شخصی‌سازی شده‌ی خودتان را از طریق Amazon Blueprints  بسازید. طبق گزارشی از آمازون، شما حتی می‌توانید مهارت‌هایی که ساخته‌اید را در فروشگاه مهارت‌های آمازون به اشتراک بگزارید تا افراد دیگری که از دستگاه‌های الکسا استفاده می‌کنند نیز از آن‌ها بهره‌مند شوند. در ادامه برخی از قابلیت های بی شمار الکسا لیست شده است.

  • پیدا کردن دستورات پخت غذا و ارائه‌ی دستورالعمل قدم‌به‌قدم صوتی با مهارت  AllRecipes
  • روایت‌گری کتاب‌های Kindle
  • اعلام زمان‌های پخش فیلم و برنامه‌های ورزشی
  • سفارش پیتزا و یافتن رستوران‌های نزدیک
  • پرداخت قبض‌ها با نرم‌افزار  Capital One
  • ارائه‌ی توصیه‌های بارداری
  • ردیابی بسته‌های آمازون شما
  • اطلاع رسانی از آخرین اخبار روز
  • خواندن ایمیل‌ها
  • ثبت هشداهای مبنی بر مکان («الکسا، یادم بیار وقتی رسیدم خونه دست هام رو بشورم.»)
  • تعامل الکسا با افرادی که زنگ در خانه‌ی شما را می‌زنند
  • افزایش امنیت خانه‌تان با استفاده از ابزاهایی مانند Alexa Guard و Away Mode

 

  • قابلیت های  شخصی سازی دستیار صوتی الکسا

الکسا هم‌چنین قابلیت این را دارد که کارهای روزمره را برایش تنظیم کنید. با این قابلیت شما می‌توانید فقط با یک دستور از پیش تعیین شده مانند «الکسا، شب به خیر»،‌ چراغ‌ها راخاموش کنید،‌ در حال را قفل کنید، هشدار فردا صبح را تنظیم کنید و برای یک زمان مشخص قهوه‌ی خود را بگذارید. امروزه این روتین‌ها درحال پیشرفت هستند و شما می‌توانید از الکسا بخواهید چراغ‌ها را روشن کند، ده دقیقه صبر کند، و سپس قهوه‌ساز را روشن کند. اگر می‌خواهید خواب شریک‌تان را به هم نزنید می‌توانید از قابلیت whisper mode  الکسا استفاده کنید؛ در این صورت الکسا با شما به آرامی سخن‌ می‌گوید و صحبت‌های آهسته‌ی شما را نیز متوجه می‌شود. آمازون همه روزه درحال اضافه کردن قابلیت‌ها و مهارت‌های جدید به الکسا است. با شروع سال ۲۰۲۰ آمازون در حال رونمایی از قابلیت‌های تشخیص ناراحتی است؛ در این صورت الکسا می‌تواند متوجه شود در چه موقعیت‌هایی از دست او ناراحت شده‌اید.

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha