10 مدل کسب و کار تجارت الکترونیک

فاطمه دهنوی | بلاگ آتی استور | 5.6K

انواع مختلف کسب‌و‌کار مبتنی بر تجارت الکترونیک وجود دارد که به راحتی میتوان از آن ها استفاده کرد و کسب و کار خود را رونق داد، لذا باید اصول آن را بدانید، بدون دانستن آن نتیجه مطلوبی از آن نخواهید گرفت. یک کسب و کار پررونق، به یک طرح جامع و دقیق درباره محصولات و مدل های تجاری نیاز دارد.

10 مدل کسب و کار تجارت الکترونیک

قبل از شروع کسب‌و‌کار تجارت الکترونیک خود لازم است با انواع مدل تجارت الکترونیک آشنا شوید:

تجارت الکترونیک شامل کلیه معاملات آنلاین است که خریداران و فروشندگان از طریق اینترنت پردازش معاملات الکترونیکی خود را انجام می دهند. اولین چیزی که باید به آن فکر کنید این است که نوع معامله تجاری که می خواهید انجام دهید چیست؟ بیایید نگاهی به رایج ترین روش های معاملات آنلاین بیاندازیم:

B2B: Business to Business Ecommerce

مدل B2B بر ارائه محصولات از یک بنگاه به بنگاه دیگر تمرکز دارد. یعنی محصولات مورد نیاز سایر کسب و کارهای دیگر را تامین می کنند. به طور کلی مدل B2Bرابط بین تولیدکنندگان و عمده فروشان هستند. این مدل تجارت الکترونیک نسبت به سایر مدل ها نیاز به سرمایه بیشتری برای راه اندازی دارد.




B2C: Business to Consumer Ecommerce

مدل B2C همان چیزی است که بسیاری از افراد هنگامی که از تجارت الکترونیک صحبت می شود، به آن فکر می کنند و تصورشان از تجارت الکترونیک این مدل می باشد. فروش تجارت الکترونیک B2C، مدل خرده فروشی سنتی است، با این تفاوت که کسب و کار بنگاه با مشتری به صورت آنلاین انجام می شود. سایت های فروش آنلاینی که برای خرید محصولات مورد نیاز خود از آن ها استفاده می کنید مثال هایی از این نوع مدل تجارت الکترونیک هستند.




C2C: Consumer To Consumer Ecommerce

بیشتر ما با مدل های B2B و B2C سروکار داشتیم، اما مدل C2C کمی متفاوت است. این مدل از کسب و کار با افزایش تجارت الکترونیک و افزایش اعتماد مصرف کننده به تجارت آنلاین ایجاد شد. در این مدل سایت هایی طراحی شد تا افراد بتوانند محصولات خود را برای فروش روی سایت قرار دهند و یا محصولات خود را خریداری کنند. در این مدل مصرف کننده هایی که می توانند فروشنده یا خریدار باشند مبلغی را به عنوان کمیسیون به سایت مورد نظر پرداخت می کنند.




C2B: Consumer to Business Ecommerce

مدل دیگری است که مردم خیلی کم به آن فکر می کنند، اما در حال رشد است. این مدل از کسب و کار زمانی مناسب است که افراد مشاغلی برای فروش داشته باشند. افراد محصولات خود را به واحدهای تجاری و مشاغل دیگر می فروشند و همانند یک واحد تجاری فعالیت می کند و نیازهای واحدهای تجاری بزرگ تر را برطرف می کنند.




Government / Public Administration Ecommerce

در این مدل دولت با واحدهای تجاری و مصرف کننده ها در ارتباط است و معاملاتی را با واحدهای تجاری بزرگتر انجام میدهد. مدل تجاری B2G که B2A نیز نامیده می شود، برای مشاغلی است که محصولات و خدماتی را برای واحدهای دولتی و مدیریتی تولید می کنند. مدل تجاری C2G که C2A نیز نامیده می شود معاملات بین مصرف کننده و دولت را شکل می دهد که این مدل در حال حاضر رواج ندارد و تقریبا استفاده نمی شود.





انواع مدل های درآمدی تجارت الکترونیک

مهمترین نکته بعدی که باید به آن فکر کنید این است که چگونه می خواهید منابع و سرمایه های خود را مدیریت کنید.

1. دراپ شیپینگ (Drop Shipping)

این مدل یکی از کم ریسک ترین مدل های درآمدی و ساده ترین مدل درآمدی مبتنی بر تجارت الکترونیک می باشد. در این مدل فروشگاه های آنلاین با عمده فروشی ها قرارداد می بندند و محصولات آن ها را به قیمت عمده خریداری می کنند و سپس لیستی از محصولات را بر روی سایت خود قرار می دهند اما محصولات را در انبار خود نگه نمی دارند. هنگامیکه مشتریان محصولات را به قیمت خرده فروشی خریداری می کنند، فروشگاه آنلاین درخواست ارسال کالا را برای عمده فروشی طرف قرارداد خود می فرستد و کالاها مستقیم برای مشتریان ارسال می شود.




2. عمده فروشی و انبارداری (Wholesaling and Warehousing)

برای راه اندازی کسب و کار مبتنی بر عمده فروشی و انبارداری تجارت الکترونیک به سرمایه گذاری و منابع زیادی نیاز دارید. شما باید موجودی و سهام را مدیریت کنید، اطلاعات مربوط به سفارشات مشتری و حمل و نقل را ثبت کنید و در فضای انبار سرمایه گذاری کنید.




3. تولید اختصاصی (Private Labeling and Manufacturing)

گاهی اوقات پیش می آید که ایده هایی برای تولید محصولات مورد نیاز بازار در ذهن دارید، اما سرمایه لازم برای تولید محصول را ندارید. در این مدل فرد صاحب ایده با واحد تجاری و کسب و کاری که قدرت تولید محصولات و رساندن آن ها به دست مشتریان را دارد همکاری می کند و آن ها محصولات را بر اساس تقاضا و نیاز بازار تولید می کنند و با نام و هویت شما به دست مشتریان می رسانند.


4. برچسب گذاری سفید (White Labeling)

در این مدل شما محصولاتی را از کسب و کار های دیگر خریداری می کنید اما لوگو و هویت برند خود را بر روی آن قرار می دهید و با هویت شرکت خود آن را به فروش می رسانید. بسیاری از افراد محصولات برند مورد علاقه خود و یا شرکتی را که به آن اعتماد دارند، خریداری می کنند. بنابراین با این روش فرد خریدار تصور می کند محصولاتی که خریداری می کند همگی تولیدات برند مورد اعتماد او هستند. اما یکی از مشکلات این مدل، تقاضا می باشد. زیرا در این مدل ابتدا محصولات را با برچسب سفید تهیه می کنید و کسب و کارهایی که محصولات را در اختیار شما قرار می دهند حداقل تعدادی را برای ارائه محصولات در نظر میگیرند، بنابراین اگر شما محصولی را خریداری کنید اما بازار به آن احتیاج نداشته باشد مجبورید آن را نگه دارید.




5. اشتراک (Subscription)

مدل فروش اشتراک یکی از محبوب ترین و موفق ترین مدل های درآمدی تجارت الکترونیک است. که در این مدل افراد به جای خرید محصولات و خدمات، مبلغی را به عنوان اشتراک پرداخت می کنند و در بازه زمانی مشخصی از محصولات و خدمات استفاده می کنند. این اشتراک ها جریان درآمدی ثابتی را برای کسب و کار به وجود می آورند که ممکن است همیشگی نباشد، به این معنی که اگر مشتریان خدمات مورد نظر خود را با کیفیت دلخواه دریافت نکنند ممکن است اشتراک خود را تمدید نکنند.



کدام مدل درآمدی تجارت الکترونیک بهتر است؟

انتخاب مدل درآمدی مناسب برای کسب و کار شما کاملا وابسته به مدل تجارت الکترونیک انتخابی شما و محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما است و هر یک از این مدل ها برای ارائه محصولات متفاوتی کارآمد است. بنابراین برای انتخاب مدل کسب و کار مبتنی بر تجارت الکترونیک و مدل درآمدی مناسب، ابتدا محصولات خود و نیاز بازار و تقاضا را بررسی کنید و سپس مدل مناسب را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha