نحوه ارتباط با مشتریان؛ روش های موثر برای وفادارسازی

شیما تقی زاده | بلاگ آتی کلاب | 313

ارتباط موثر با مشتری یکی از عواملی است که می‌تواند بر وفاداری مشتری تاثیر بسزایی داشته باشد. استراتژی‌های زیادی برای ارتباط موثر وجود دارد که با رعایت هر کدام می‌توان برند خود را توسعه و بهبود بخشید. باید بتوان از طریق تعاملات شخصی سازی شده و پاسخ های فعال با مشتریان ارتباط برقرار کرد. دسترسی به مشتریان و استفاده از بازخورد آن ها به ارتقا برند کمک می‌کند.

نحوه ارتباط با مشتریان؛ روش های موثر برای وفادارسازی

این مقاله برای صاحبان مشاغل کوچک که می خواهند راه هایی برای ارتباط بهتر با مشتریان خود بیابند مفید خواهد بود. مشتریان شما تجارت شما را هدایت می کنند، به همین دلیل است که توجه به نحوه تعامل آن ها با برند شما بسیار مهم است. راه هایی را پیدا کنید که به طور مداوم به آن ها نشان دهید که به آن ها اهمیت می دهید. جسیکا آلبا، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Honest، معتقد است که برندها می توانند با حفظ ارتباط و گوش دادن به مشتریان خود چیزهای زیادی یاد بگیرند.

آلبا در نشست American Express OPEN Success Makers Summit برای اعضای Business Platinum Card گفت: من فکر می‌کنم برای برندها، به‌ویژه برندهایی که واقعاً مشتری محور هستند، مهم است که با مشتری در ارتباط باشند. مشتریان از رفتار خود و نحوه خرید چیزهای زیادی به شما می گویند.

 

در اینجا 10 روش موثر برای ارتباط با مشتریان و ایجاد روابط پایدار که می تواند آن ها را به برند شما وفادار نگه دارد، آورده شده است.

 

برای هر مشتری از روش مخصوص به خودش استفاده کنید

Don't Use a One-Size-Fits-All Approach

شما می خواهید مشتریانتان احساس خاص بودن کنند، می توانید با نزدیک شدن به هر یک به عنوان یک فرد و نه صرفاً مشتری دیگر، به این هدف دست یابید. گروه‌بندی همه مصرف‌کنندگان با هم تنها بیانگر عدم اصالت است.

Jon Ziglar، مدیر عامل ParkMobile می‌گوید: در پیام‌رسانی‌مان، با کاربر سخت‌گیر و قوی متفاوت از یک کاربر کلی‌نگر رفتار خواهیم کرد. ما با یک کاربر جدید، متفاوت از یک کاربر قدیمی رفتار می کنیم. ما سعی می کنیم پیام ها را تا حد امکان به آن شخص خاص مرتبط کنیم.

نکته کلیدی: سفارشی کردن تعاملات کاربر، ارتباط و اعتبار را بهبود می بخشد.

 

به نگرانی‌ها های مشتریان پاسخ دهید

Respond to Concerns

فقط زمانی در دسترس نباشید که کسب و کارتان خوب پیش می رود یا مشتریانتان راضی هستند. اگر می خواهید مشتریان به شما اعتماد کنند و به شما احترام بگذارند، باید با اثبات تعهد خود برای خوشحال کردن آن ها، آن را به دست آورید.

به عنوان مثال، ParkMobile امتیاز یک ستاره  از مردی دریافت کرد که از ناخوشایند بودن برنامه شکایت داشت. زیگلار گفت به جای نادیده گرفتن نظر یا بهانه آوردن، مستقیماً با وی تماس بگیرند تا پشیمانی خود را ابراز کند و یک کارت هدیه به رستورانی که او در آن روز در آن بوده است فرستادند. زیگلار گفت: او واقعاً از این عمل  قدردانی کرد و ما یک "متنفر" را به یک مدافع بزرگ ParkMobile تبدیل کردیم. او حتی به ما اجازه داد که داستانش را در کمپین رسانه‌های اجتماعی نمایش دهیم.

نکته کلیدی: پاسخگویی به نگرانی های مشتری باعث ایجاد اعتماد می شود.

 

فراتر از انتظارات مشتریان عمل کنید

Go Above and Beyond

داستان زیگلار در مورد تعامل او با حامی ناراضی که تبدیل به مدافع  شده است، ما را به نکته بعدی هدایت می کند: برای مشتریان خود فراتر از آن بروید. به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، احتمالاً ارتباط نزدیکی با مشتریان خود خواهید داشت و می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. تخفیف ویژه برای وفاداری مشتری ارائه دهید، محصولات خاصی را بر اساس آنچه در مورد علایق مشتری می دانید توصیه کنید، و همیشه یک تجربه ناخوشایند را برطرف کنید. برخی از مشتریان تجربه منفی با برند شما خواهند داشت همچنین پشتیبانی استثنایی مشتری باعث می‌شود که آن ها برای اطلاعات بیشتر بازگردند.

زیگلار می‌گوید: گاهی اوقات، برای ایجاد علاقه‌مندان به کسب‌وکارتان باید فراتر بروید.

نکته کلیدی: فراتر رفتن از مشتریان می تواند درک و وفاداری آن ها را به کسب و کار شما افزایش دهد.

 

خواسته های مشتریان را پیگیری کنید

Follow Up

پیگیری کردن یک راه آسان برای جلب قدردانی مشتریان است. در طول سفر خرید مشتریان به آن ها پاسخ دهید تا با شما ارتباط برقرار کنند. این همچنین یک راه عالی برای حفظ کسب و کار شما برای مشتریانتان است.

اگر مشتری فعلی یک محصول جدید یا منحصر به فرد را خریداری کرد، با او تماس بگیرید تا مطمئن شوید که از آن راضی است. از مشتریان برای انتخاب کسب‌وکار شما تشکر کنید. همه دوست دارند احساس کنند که به رسمیت شناخته شده اند. پیگیری همچنین یک راه عالی برای شناسایی مشتریان ناراضی قبل از اینکه تجربه ناخوشایند آن ها با یک بررسی منفی آنلاین به پایان برسد، است.

نکته کلیدی: پیگیر مشتریان بودن به آن ها می‌فهماند که اهمیت دارند و به شما کمک می کند تجارب ضعیف مشتری را شناسایی کنید.

 

رابطه خود با مشتری را شخصی و صمیمی نگه دارید، نه معامله‌ای و رسمی!

Keep it Personal, not Transactional

Peelu Shivaraju، مالک یک Money Mailer در میشیگان، می‌گوید شخصی‌تر بودن با مشتریان، پیوند شما را با آن ها تقویت می‌کند. همچنین وی توصیه می‌کند به جای جدیت در هنگام فروش، بیشتر با مشورت و گفت‌وگو عمل کنید تا مشتریان متوجه شوند که نیت شما خالص است.

او می‌گوید: هیچکس یک فروشنده را دوست ندارد .در مورد محصول خود صحبت نکنید، با مشتریان وارد بحث شوید و در مورد کسب و کارشان سوال بپرسید.

نکته کلیدی: صحبت کردن با مشتریان با لحن محاوره ای می تواند درک آن ها از برند شما را بهبود بخشد.

 

 

ما برای ارتباط موثر و مستمر کسب و کار شما با مشتریان تان یک پیشنهاد عالی داریم
شروع وفاداری مشتریان با پلتفرم باشگاه مشتریان آتی کلاب
آتی کلاب

پلتفرم باشگاه مشتریان آتی‌کلاب برای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار این امکان را فراهم می کند تا بتوانید در یک محیط جذاب و کاربردی، با مشتریان فعلی خود در ارتباط باشید و نیز با طرح های انگیزشی مختلف، مشتریان جدید جذب نمایید و با قدردانی از فعالیت ها و ارتباط آن ها با کسب و کار شما، آن ها را به مشتریان وفادار و همیشگی تبدیل نمایید.

روی تعاملات چهره به چهره با مشتریان تمرکز کنید

Focus on Face-to-Face Interactions

زمانی که از فناوری به عنوان منبع اصلی تماس استفاده می‌کنید، معمولاً دچار اشتباهات ارتباطی می‌شوید. تماس های تلفنی راحت هستند، هیچ چیز بهتر از ارتباط رو در رو نیست. از طریق ارتباط حضوری مشتریان خود را بهتر درک می‌کنید. Shivaraju به این نکته اشاره می کند که برای معرفی خود و برقراری ارتباط حرفه ای و شخصی با مشتریان به سراغ آن ها بروید. 

او می‌گوید: "من دوست دارم مشتریانم را بشناسم، و بدانم کسب و کار آن ها چیست. من تحقیقات زیادی در مورد تجارت آن ها انجام می دهم و سوالات زیادی از آنه ا می پرسم تا بتوانم واقعاً علاقه خودم را نشان دهم. من می‌خواهم هر چیزی را که می‌توانم یاد بگیرم تا بدانم چگونه می‌توانم به کسب و کار آن ها کمک کنم."

از طریق صحبت حضوری با مشتری، شناخت مشتری آسانتر می‌شود. با این حال، برخی افراد از صحبت کردن از راه دور با شما احساس راحتی بیشتری می کنند. Shivaraju توصیه کرد از مشتریان خود بپرسید که روش ارتباطی ترجیحی آن ها چیست و به آن پایبند باشید.

نکته کلیدی: از روش ارتباطی ترجیحی مشتری برای حفظ یک رابطه مثبت استفاده کنید.

 

در شبکه‌های اجتماعی که مشتریان حضور دارند، فعال باشید

Be Active on Social Media

شرکت ها از داشتن حساب های رسانه های اجتماعی سود می برند. با این حال، داشتن یک حساب رسانه اجتماعی کافی نیست. شما باید فعالانه درگیر باشید. یک نظرسنجی اخیر نشان می دهد که 40٪ از کاربران انتظار دارند که یک برند در یک ساعت اول اتصال به آن ها پاسخ دهد و تقریباً 80٪ انتظار دارند در 24 ساعت اول پاسخ دهد. بسیاری از خریداران قبل از اینکه خریدی داشته باشند، می بینند که آیا یک شرکت حضور آنلاین دارد یا خیر. مشتریان در حال حاضر از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای مرور محصولات جدید، گذاشتن نظرات و به اشتراک گذاری موارد مورد علاقه با دوستان خود استفاده می کنند.

تعامل در رسانه های اجتماعی می تواند به درخشش برند شرکت شما کمک کند، و این یک راه عالی برای ماندن در ذهن مشتریان شما است.

مشتریان دائماً در حال بررسی و صحبت در مورد برندها در رسانه های اجتماعی هستند. تعامل فعالانه با مشتریان در رسانه‌های اجتماعی و پاسخ به نظرات آن ها، راه‌های عالی برای هدایت صحبت‌‌ها درمورد آنچه درباره برند شما گفته می‌شود، هستند. همچنین می‌تواند به شما این امکان را بدهد که نظرات منفی را به محض ایجاد آن ها حل کنید. پلتفرم های خاصی که انتخاب می کنید به برند و دنبال کننده خاص شما بستگی دارد (مانند توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب).

نکته کلیدی: حساب های رسانه های اجتماعی را در پلتفرم هایی که مشتریان شما در آن هستند ایجاد کنید. به سوالات و نگرانی های مشتریان از طریق این کانال ها به سرعت پاسخ دهید.

 

با در نظرگرفتن مشتریان فعلی خود، به فکر رشد و مشتریان جدید باشید

Grow with Your Current Clients in Mind

اگر مشتریان شما راضی باشند، کسب و کار شما به توسعه خود ادامه خواهد داد.

شیواراجو می‌گوید: من درک می کنم که صاحبان مشاغل همیشه مشغول هستند، بنابراین من همیشه سعی می کنم بر اساس برنامه های آن ها کار کنم. تا زمانی که آن ها یک بازه زمانی معقول به من بدهند، من همیشه خود را در زمان و مکانی که آن ها انتخاب می کنند در دسترس قرار خواهم داد. مشتریان برای من همیشه اولویت هستند.

نکته کلیدی: اولویت دادن به مشتریان فعلی بر جذب مشتریان بالقوه راهی عالی برای ایجاد وفاداری طولانی مدت است.

 

قدردانی از مشتریان خود را نشان دهید

Show your Appreciation

اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما از میزان اهمیتی که برای شما دارند آگاه هستند درست عین خانواده و دوستان حمایت کننده خود.

نکته کلیدی: نشان دادن قدردانی از مشتریان می تواند ارتباط آن ها با برند شما را بهبود بخشد. شیواراجو گفت که زیاد درگیر رشد سریع نباشید، به خصوص اگر رشد سریع باعث توجه کمتر به مشتریان فعلی و به خطر انداختن خدمات مشتری باشد.

 

از مشتریان خود نظرسنجی کنید

Survey your Customers

یک راه عالی برای مطلع شدن از خواسته ها و نیازهای مشتریان، ارسال نظرسنجی است. به عنوان مثال، کسب‌وکار شما می‌تواند گاهی نظرسنجی‌هایی به مشتریان ارسال کند تا بازخورد مشتریان را در مورد اینکه چه محصولاتی را بیشتر دوست دارند، چه تغییراتی باید در محصولات موجود ایجاد شود و چه محصولاتی باید به خط تولید شما اضافه شوند، جلب کند. هنگامی که مشتریان شما احساس می کنند در مورد آنچه شما ارائه می دهید نظر دارند، می تواند به ایجاد وفاداری کمک کند. علاوه بر این، نظرسنجی از مشتریان شما می تواند به بهبود کلی ارائه محصول یا خدمات شما کمک کند و خواسته های مشتریان شما را برآورده کند. این می تواند منجر به فروش بالاتر شود که به معنای پول بیشتر در جیب شماست.

نکته کلیدی: از نظرسنجی های مشتریان برای به دست آوردن بینش مشتری و بهبود پیشنهادات خود استفاده کنید.

ما برای ارتباط موثر و مستمر کسب و کار شما با مشتریان تان یک پیشنهاد عالی داریم
شروع وفاداری مشتریان با پلتفرم باشگاه مشتریان آتی کلاب
آتی کلاب

پلتفرم باشگاه مشتریان آتی‌کلاب برای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار این امکان را فراهم می کند تا بتوانید در یک محیط جذاب و کاربردی، با مشتریان فعلی خود در ارتباط باشید و نیز با طرح های انگیزشی مختلف، مشتریان جدید جذب نمایید و با قدردانی از فعالیت ها و ارتباط آن ها با کسب و کار شما، آن ها را به مشتریان وفادار و همیشگی تبدیل نمایید.

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha